پنجشنبه ۱۸ مرداد ۰۳

سنگسابی چیست و چه تاثیری در ماندگاری سنگ‌ها دارد؟

سنگسابی چیست؟


به سابیدن سنگ‌ها با استفاده از لقمه‌های زبر الماسه با دستگاه کفسابی و از بین بردن جرم و لعاب و خط و خش و خراش‌های روی سنگ سنگسابیمی‌گویند. این خدمات برای هر نوع سنگی در مراحل متفاوتی انجام می‌شود. تعداد مراحل سنگسابی در کیفیت سنگ تاثیر گذار است.

سنگسابی یک روش نوین و جایگزین تعویض سنگ‌ها برای جلوگیری از هدر رفتن هزینه ها است. این کار با استفاده از ساینده های پد الماسه که در کارخانه سنگ استفاده می‌شود انجام می‌شود و کیفیت کار آن مشابه کارخانه است.
سنگسابی


سنگسابی چقدر زمان می‌برد؟

مدت زمان انجام خدمات سنگسابی با توجه به آسیب آن و عمق خراشی که در در سطح سنگ وجود دارد ارزیابی می‌شود. به طور مثال اگر یک فضای ۱۰۰ متری که روی سنگ‌های آن خراش‌های یک میلیمتری ایجاد شده است و نیاز به ترمیم و بندکشی دارد با استفاده از برق سه فاز سنگسابی شود ۱ الی ۳ روز زمان خواهد برد.
شرایط کار به این صورت است که ابتدا یک لایه کامل از روی سنگ تراش داده می‌شود. بندهای آن با استفاده از مواد بتنه مخصوص پر می‌شود. و در آخر لقمه‌های پرداخت و ساینده‌های شاین روی آن اجرا می‌شود که موجب براق شدن صیقل و پرداخت بی‌نهایت با جلای بالا در سطح سنگ می‌شود.
مدت زمان انجام سنگسابی برای گرانیت بالاترین زمان را دارد. اگر یک فضای ۱۰۰ متری از گرانیت را داشته باشیم حداقل زمان مورد نیاز ۴ الی ۶ روز خواهد بود. دلیل آن نیز وجود فلز‌هایی در سطح گرانیت است که باید برای مراحل ابتدایی از ساینده‌های الماسی بسیار قوی استفاده کرد. که همین امر موجب کند شدن روند سنگسابی می‌شود.
از روی دیگر سنگسابی برای موزاییک زمان کوتاه‌تری را نیاز دارد. چرا که جنس آن سیمانی است و تراش دادن آن با استفاده از لقمه‌های الماسه معمولی امکان‌پذیر است.
یک فضای ۱۰۰ متری که شامل موزائیک باشد در یک روز انجام خواهد شد. تعداد مراحل حساب اجار شده در یک روز برای یک فضای ۱۰۰ متری ۶ الی ۸ مرحله است.
سنگ سابی


بهترین زمان برای انجام سنگسابی؟

زمان به خصوصی برای انجام سنگسابی وجود ندارد. اما در شرایط خاص حتماً باید از این خدمات برای سنگ‌های خود استفاده کنید. شرایطی همچون ریختن مواد شوینده از قبیل من، جوهر نمک، دیسکیلر، وایتکس، آب لیمو، آب سرکه، روی سنگ.

از آنجایی که این مواد اسید بالایی دارند و سنگ یک جنس طبیعی دارد خیلی سریع در عمق آن نفوذ کرده و باعث از بین رفتن لعاب براق روی سنگ می‌شود.

اگر در اسرع وقت اقدام به انجام سنگسابی برای چنین محیط‌هایی بکنید. با وارد شدن کمترین هزینه و خسارت به سنگ‌ها آن را به حالت قبل باز خواهید گرداند. اما اگر مدت زمان زیادی از روی این موضوع بگذرد و رفت و آمد روی سنگ اتفاق بیفتد. مواد اسیدی نفوذ بیشتری در سطح سنگ خواهد کرد که موجب نیاز به لایه برداری عمیق‌تر از روی سنگ خواهد داشت.

هر چقدر لایه بیشتری از روی سنگ برداشته شود مقدار هزینه آن در سنگسابی نیز افزایش می‌یابد.
از زمان‌های مهم دیگری که باید اقدام به خدمات سنگسابی کنید. اگر متوجه از بین رفتن لعاب براق روی سنگ طی رفت و آمد در چندین سال شده باشید. حتماً باید با استفاده از سنگسابی لعاب تازه‌ای را برای آن ایجاد کنید.

سنگسابی برای براق کردن سنگ

برای سنگسابی از چه نوع دستگاهی استفاده می‌شود؟

برای انجام سنگسابی دو نوع دستگاه تک و سه فاز وجود دارد. البته از همین دو نوع دستگاه دینام‌های بسیار متفاوتی در بازار وجود دارد که تفاوت چندانی در کیفیت کار اجرایی ندارد. تنها مهمترین مسئله در رابطه با دستگاه کفسابی سالم بودن آن است.

دستگاه کفسابی سه فاز : از آنجایی که سنگ لعاب و سختی بسیار بالایی دارد برای اینکه بتوانیم لایه اولیه از روی آن را از بین ببریم و سطح آن را کامل صاف کنیم. نیاز به یک دستگاه پرقدرت سه فاز داریم تا با استفاده از الماس‌های مقاوم آن را تراش دهد.
دستگاه سنگسابی سه فاز یک انتخاب مناسب برای از بین بردن لایه اولیه از روی سنگ است.
همچنین از مزایای دیگر استفاده از این دستگاه انجام کار با کیفیت‌تر در مدت زمان کوتاه است. این دستگاه برای تمامی کفپوش‌های سنگ گرانیت و موزاییک مناسب است و می‌تواند هر نوع کار با هر مقدار کیفیت دلخواه را اجرا کند.

دستگاه کفسابی تک فاز:دستگاه یک نمونه کوچک و کم قدرت‌تر از بالایی است. معمولاً برای قسمت‌هایی استفاده می‌شود که قبلاً سنگسابی شده است و مجدد نیاز به پرداخت دارد.
همچنین در قسمت‌هایی که برق سه فاز وجود نداشته باشد به ناچار می‌توان از این دستگاه استفاده کرد. دستگاه کفسابی قدرت کمی دارد و لایه برداری با آن مدت زمان زیادی را نیاز دارد. هزینه کفسابی و سنگسابی کامل آن بسیار بالاتر از دستگاه سه فاز است.

سنگسابی چه مشکلاتی را از سنگ برطرف می‌کند؟
از آنجایی که سنگ یک جنس طبیعی دارد می‌تواند هر نوع کثیفی لک سیاهی آلودگی و خراش را در عمق خود جای دهد. از بین بردن چنین مشکلاتی از سطح سنگ به صورت دستی و با روش‌های نظافتی کار دشواری خواهد بود.
همچنین زمانی که از این نوع روش‌ها استفاده می‌کنیم ممکن است خسارت‌هایی را به سنگ وارد کنیم که بعداً شامل هزینه‌های سنگینی شود.

  • سنگسابی تمامی سیاهی‌های موجود در سطح سنگ را از بین می‌برد.
  • تلاش‌هایی که توسط اشیا روی آن کشیده شده یا رفت و آمد ایجاد شده است را کامل مرتفع می‌کند.
  • ناخنک و یا پستی بلندی‌هایی که زمان کار شدن در سطح کفپوش ایجاد شده است را کامل صاف می‌کند.
  • بندکشی‌ها شکستگی‌ها و حفره‌های روی سنگ را با استفاده از مواد مخصوص اپوکسی و بتونه ترمیم می‌کند.
  • براقیت چند برابری نسبت به قبل را در سطح سنگ باز می‌گرداند.
  • دوام و ماندگاری سنگ را افزایش می‌دهد.
  • از جذب آلودگی‌ها در سطح سنگ جلوگیری می‌کند.
  • نظافت سنگ بعد از سنگسابی آسان می‌شود.
سنگسابی برای کدام سنگ و کف‌پوش‌ها است؟ 
 
همانطور که از نامش پیداست برای تمام کفپوش‌هایی که سنگ گرانیت و یا موزاییک هستند قابل انجام و مناسب است.

اما نحوه اجرای آن برای هر نوع سنگ گرانیتی و موزاییکی بسته به شرایط آن متفاوت است. به طور مثال سنگسابی برای گرانیت طی ۱۸ الی ۲۲ مرحله انجام می‌شود.

در حالی که این مراحل برای موزاییک ۴ الی ۶ مرحله و در سنگ ۸ الی ۱۲ مرحله است. سنگسابی خدماتی است که باید به صورت کامل روی هر سنگی و کفپوشی اجرا شود.

در صورتی که انجام دادن آن به صورت ناقل و چند مرحله انجام شود نه تنها کیفیت مورد نیاز حاصل نخواهد شد بلکه ممکن است در طولانی مدت موجب آسیب رسیدن به سنگ و از بین رفتن لعاب اولیه آن نیز شود. پس انتخاب کفساب مجرب و حرفه‌ای بسیار حائز اهمیت است.

قیمت سنگسابی چگونه محاسبه می‌شود؟

نحوه محاسبه قیمت در سنگسابی با توجه به متراژ سنگ نوع آسیب در سطح آن تعداد مراحل ثابت مورد نیاز بررسی و ارزیابی می‌شود.
به طور مثال سنگسابی گرانیت حجمی بین ۳۰ تا ۸۰ هزار تومان دارد.
موزاییک بین ۲۰ الی ۴۰ هزار تومان است.
سنگ با توجه به آهکی یا استخوانی بودن آن بین ۱۵ الی ۵۵ هزار تومان است.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.