یکشنبه ۰۴ شهریور ۰۳

کفسابی چیست؟ و چه اهمیتی در کف پوش‌ها دارد؟

کفسابی چیست

مقدمه: به کلیه خدماتی که با استفاده از انواع دستگاه و ساینده‌ها برای از بین بردن حفره‌ها کثیفی، لک، سیاهی، جرم، خط و خش و زبری‌ها از روی سطح کف‌پوش انجام می‌شود کف سابی می‌گویند.
نکته اصلی این است که این ساب‌ها از چه طریقی و چگونه باید روی سنگ کشیده شود، در واقع نحوه صحیح اجرای آن چیست و چه نوع سابی باید روی آن اجرا شود.
کفسابی

انواع کفسابی چیست؟

سابشنی در کفسابی: اصلی‌ترین ساینده‌ها در سنگ در روش ساب شنی استفاده می‌شود. این ساب زمانی به کار گرفته می‌شود که سطح سنگ در بدترین حالت ممکن از ( خراش، کثیفی، و حفره‌های خالی باشد). تعداد مراحل در روش سابشنی از ۸ الی ۱۲ مرحله نسبت به جنس سنگ و مقدار آسیب در سطح آن است.

کفسابی کریستالیزاسیون: حتما براقیت را در سطح انواع سنگ‌ها دیده‌اید، براقیتی که محبوبیت کف‌پوش سنگی را چند برابر می‌کند. در واقع این براقیت با استفاده از روش کریستالیزاسیون که توسط شانه‌های ریز اسیدی توسط دستگاه روی سنگ کشیده می‌شود ایجاد می‌شود.

کفسابی شستشو: اگر سنگ‌ها یا هر نوع کف‌پوشی مقدار کم‌تری از آلودگی و کثیفی را در سطح خود جای داده باشد و آری از هرگونه خراش باشد روش شستشو به کار گرفته می‌شود.

کفسابی برای کدام کفپوش‌ها قابل انجام است؟


کفسابیبرای تمام کف‌پوش‌های سنگ، گرانیت، موزاییک، سرامیک، بتن، پارکت، لمینت ... قابل انجام است.
اما نحوه اجرا نوع ساب و تعداد مراحل آن در هر کف‌پوش شرایط خاص خودش را دارد.

گرانیت بالاترین سختی را در بین سنگ‌ها دارد که برای سابیدن آن از انواع الماس‌ها استفاده می‌شود. تعداد مراحل ساب زنی گرانیت از 18-24 متغییر است.

موزاییک نرم‌ترین کف‌پوش با سختی پایین است که از ساینده های تراش نرم برای لایه‌برداری آن استفاده می‌شود. تعداد مراحل سایش برای موزاییک از 4-8 مرحله است.

انواع سنگ کفسابی یک سان و مشابهی دارند، تنها تفاوت بزرگ در ساب سنگ‌ها نوع بتونه یا بندکشی آن است که می‌تواند یک الی دو ساب را در بعضی از کف‌پوش‌ها تغییر دهد.
سابزن

کفسابی سرامیک حتما باید با دستگاه تک فاز انجام شود( بخاطر قدرت کم‌تری که دارد، از وارد کردن آسیب به سطح آن جلوگیری می‌کند) همچنین لقمه‌های استفاده شده از فرچه های پلاستیکی و سیمی است که اصطلاح آن را ساب فرچه شویی یا برس ساب می‌گویند.

پارکت، از مهم‌ترین کف‌پوش‌های که کفسابی برای آن معجزه می‌کند، علارغم افکار عمومی که بیشتر به این بسنده می‌کند که بخاطر جنس چوبی از کفسابی آن اجتناب کند. ساب زنی پارکت بسیار در روند حفظ و نگه‌داری آن تأثیر گذار است.

دلایل مهم برای انجام کفسابی چیست؟

بصورت کلی انجام کفسابی سه دلیل مهم دارد یعنی هدف از انجام آن شامل:

جمع آوری خطوخش(خراش)ها از سطح سنگ: زمانی که سنگ تازه فرش می‌شود، یا اشیائی روی آن جابجا می‌شود. خراش‌های در سطح سنگ ایجاد می‌شود. با رفت و آمد روی سنگ سیاهی بین این خراش‌ها پر شده و ظاهر آن را زشت می‌کند. کفسابی تمام این خراش‌ها را از بین می‌برد.

براق کردن سنگ با کفسابی: سنگ‌ها بخاطر جنس طبیعی که دارند، براقیت روی آن‌ها ماندگاری همیشگی ندارد. حتی اگر شما یک فرد با حساسیت بالا در نگه‌داری هم باشید. بعد از مدت زمانی براقیت از سطح سنگ کم‌کم از بین خواهد رفت. انجام کفسابی می‌تواند براقیت از دست رفته سنگ را به آن بازگرداند.

ترمیم حفر‌ه‌ها و شکستگی‌ و درزهای سنگ: شاید این بخش شامل بنایی یا بندکشی ساختمان باشد. اما بخاطر مواد مخصوصی که در کفسابی برای بندکشی و ترمیم حفره‌ها استفاده می‌شود. اجرای مواد اپوکسی یا رزین در مرحله زیرسازی تمامی مشکلات این چنینی را از سطح سنگ برطرف می‌کند.
اگر مواد اجرا شده رزین یا اپوکسی باشد ماندگاری آن تا ده سال تمدید می‌شود.

قبل از انجام کفسابی باید به چه نکاتی دقت کرد؟

تمیز کردن محیط: قسمتی که نیاز به انجام خدمات کفسابی دارد عاری از هرگونه گرد و خاک شود‌. و حداقل یک جارو کشیده شود. این امر باعث می‌شود تا مشکلات سطح به خوبی دیده شود.

کاور کردن دیوارها و وسایل موجود: اگر دیوارها تازه نقاشی شده یا کاغذ دیواری است بهتر است با استفاده از کاورهای مناسب پوشش داده شود. چرا که دستگاه کفسابی مقدار کمی پاشش آب دارد.

اطمینان از برق قوی در ساختمان: اگر قرار بر انجام ساب کامل(سابشنی) روی سنگ‌ها است که باید با برق سه فاز انجام شود. حتما از شرایط برق ساختمان اطمینان حاصل کنید و مطمعن شوید برق قوی در اختیار دستگاه قرار بگیرد.
خدمات کفسابی

بهترین موقع برای انجام کفسابی؟

انجام خدمات کفسابی برای سنگ‌ها محدودیتی ندارد. هر زمان که بخواهید می‌توانید این کار را برای کف‌پوش‌های خود درخواست کنید. اما مواقعی است که به صورت ضروری نیاز است که حتما از خدمات کفسابی برای سنگ‌ها استفاده کنید تا متحمل هزینه سنگینی در طولانی مدت نشوید.

ریختن مواد شوینده روی سنگ: اگر در سطح سنگ‌ها مواد شوینده از قبیل(من، جوهر نمک، آب لیمو، سرکه، آب قوره، اسید) ریخته باشد. حتما در ساعات اولیه شاهد سفیدک زدن روی سنگ خواهید بود. و به مرور زمان جای این سفیدی‌ها سیاهی را حذف خواهد کرد.
اگر کفسابی برای این نوع سنگ در اسرع وقت انجام نشود، سنگ‌ها بخاطر جنس آهکی که دارند با گذشت زمان اسید را در خود فرو خواهند برد و باعث از بین رفتن عاج کامل آن خواهد شد.

ریختن روغن روی سنگ: فرقی نمی‌کند روغن وسایل نقیله یا روغن خوراکی هرکدام که روی سنگ بریزد خیلی زود می‌تواند در عمق آن نفوذ کند و مهم است که خیلی سریع اقدام به انجام کفسابی کنید.

ویژگی‌های کفسابی چیست؟

  • از بین بردن تمام ناخنک‌های سنگ (پستی بلندی بین بندها)
  • پرکردن تمامی بندها شکستگی و حف‌ره‌های سنگ
  • براق کردن سنگ بالاتر از سورت کارخانه
  • افزایش دوام سنگ
  • ماندگاری بالای براقیت در سطح سنگ
  • هزینه معقول در برابر تعویض سنگ

ویژگی‌های منفی کفسابی چیست؟

  • پاشش آب روی درو دیوار
  • استفاده از لقمه‌های ایتالیایی
  • صدای بالای دستگاه سه‌فاز

جمع بندی: کفسابی برای تمامی قسمت‌های ساختمان از جمله( لابی، راه پله، واحد، پارکینگ، تراس، پشت بام) که کف‌پوش آن را سنگ، گرانیت، موزاییک یا سرامیک پوشش‌ داده است برای یک بار ضروری است. همچنین در حالت عادی این کار باید بصورت دوره‌ای روی آن اجرا شود.
هزینه کفسابی برای سنگ‌ها یک بیستم هزینه تعویض آن هم نمی‌شود با این تفاوت که بسیار وقت کمی می‌گیرد. بی سروصدا و با کم‌ترین کثیفی انجام می‌شود.
اگر در هر قسمتی از خانه یا محل کار خود نیاز به خدمات کفسابی دارید برای دریافت مشاوره و بازدید رایگان با کفسابی نیل در ارتباط باشید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.